نوشته شده توسط : محمد جهانیان

مساجد راهكاري براي مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگي است‌مساجد در واقع تحول و راهكاري براي مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگي است. از صدر اسلام تا كنون فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري، نظامي، سياسي و ..با مركزيت مسجد برگزار مي‌شد و تمام امور مسلمين اعم از فعاليت‌هاي فرهنگي، سياسي و نظامي در مسجد مديريت مي‌شد، چنانكه در زمان حضرت علي (ع) و ائمه اطهار به بعد مساجد كانال ارتباطي مهم و پر اهميتي بودند. منشا و سر چشمه انقلاب اسلامي از مساجد آغاز شده و مساجد در هدايت و رهبري جبهه و جنگ در زمينه‌هاي ترغيب و تشويق مردم و جوانان به جبهه‌هاي جنگ حق عليه باطل و همچنين حمايت‌هاي پشت جنگ و بعد از جنگ در برگزاري و گراميداشت ياد و خاطره شهداي انقلاب و هشت سال جنگ تحميلي نقش داشته است. واقعي‌ترين و قوي‌ترين كارهاي فرهنگي در محور و برنامه مسجد قرار دارد و جامعه موفق، جامعه‌اي است كه در قالب فرهنگي در مساجد به فعاليت بپردازند و مساجد در واقع تحول و راهكاري براي مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگي است.

 

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران شوراي انقلاب فرهنگي به دنبال راهكارها و پروژه‌هايي بود تا با جنگ نرم و تهاجم فرهنگي مقابله كند كه به دنبال آن پروژه‌اي تعريف شد كه در اين مبحث فعال كردن كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد مطرح شد و مسئوليت نظارت و بررسي آن به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي واگذار شد. فعاليت‌ها و عملكردهاي كانون‌هاي فرهنگي و هنري در چند سال اخير از لحاظ كمي و كيفي روند رو به افزايشي را طي كرده‌اند و در پرتو كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد تجهيزات و امكانات مادي و معنوي در راستاي مقابله با تهاجم فرهنگي و ارتقا سطح فرهنگ دريافت كرده‌اند. مساجد در واقع اصلي ترين مكان براي پاسخگويي به سئوالات، اوقات فراغت و مركزي در راستاي آموزش و توان علمي، اخلاقي جوانان و نوجوانان است. فعاليت‌هاي كانون‌ها دامنه گسترده‌اي دارد اما گوشه‌اي از عملكرد و فعاليت‌هاي كانون‌هاي مساجد «شركت در دوره‌هاي آموزش كتابداري، دوره آموزشي روابط عمومي، برگزاري مراسم و اعياد ائمه در سطح گسترده، مسابقه كتابخواني اساسنامه كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد و شيوه‌هاي جذب نوجوانان و جوانان به مساجد، مسابقه اذان، امربه معروف و نهي از منكر، اعزام 40 نفر از فعالان كانون‌ها به سفر مشهد مقدس، برگزاري مسابقات ورزشي و... » است.
 



:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 8 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد جهانیان

مسجد بهترين سنگر در برابر جنگ نرم است
دبير ستاد عالي كانون هاي فرهنگي ـ هنري مساجد


گروه اجتماعي مسجد بهترين سنگر براي مقابله با جنگ نرم و زمينه ساز اعتماد ملي است.
مشاور وزير ارشاد و دبير ستاد عالي كانون هاي فرهنگي - هنري مساجد در نشستي خبري مساجد را بهترين سنگر براي مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگي دانست و گفت: بنا به فرموده امام خميني (ره)، مساجد اگر قوي باشد از فانتوم ها و امريکا نترسيد آن روز بترسيد که به اسلام و مساجد پشت کنيد.
حميدرضا ارباب سليماني به تشريح فعاليت هاي اين ستاد پرداخت و افزود: در سال 84 تعداد کانون هاي فرهنگي ، هنري مساجد كشور به دو هزار و 450 باب و در سال 86 به چهار هزار باب و در سال 87 به شش هزار باب رسيده است و تا پايان برنامه چهارم تعداد کانون ها به هفت هزار باب نزديک مي شود.
سليماني از بازتعريف شاخص کتابخانه هاي عمومي با افزودن کتابخانه هاي مساجد به اين شاخص، افزايش سرانه مطالعه با ورود اعضاي کتابخانه هاي مساجد به شاخص هاي جهاني، تاسيس و گسترش کتابخانه هاي مساجد تا چهار هزار و 100 باب کتابخانه در سال 87 و 6 هزار و 500 باب در سال 88 را از جمله اقدامات ستاد عالي براي بهبود شاخص هاي توسعه فرهنگي در سازمان هاي جهاني نام برد و گفت: بر اين اساس، چهار ميليون جلد کتاب هاي عمومي در سال هاي 86 تا 88 به ارزش 140 ميليارد ريال و يک ميليون و 300 هزار جلد کتاب هاي کمک آموزشي در سال هاي 86 تا 88 به ارزش 51ميليارد در کتابخانه هاي مساجد تهيه و توزيع شد.
وي از گشايش هفت هزارمين کانون همزمان با هفدهمين سالگرد تاسيس ستاد عالي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد در جزيره هنگام خليج فارس خبر داد و گفت: از دهم تا بيستم اسفند در قالب برنامه هايي در سطح استان ها از دو هزار نفر از فعالان عرصه مساجد تجليل مي شود.
سليماني درباره تاکيدات ستاد عالي در سال 89 بيان کرد: ستاد عالي در سال 89 بر موضوع کميت بخشي به فعاليت هاي کانون ها تاکيد دارد، به طوري که در 45 ماه فعاليت گذشته ستاد حدود چهار هزار و 500 کانون جديد، چهار هزار و 500 کتابخانه راه اندازي شده است.
به گفته وي کانون هاي تخصصي در سال 89 به هفت درصد تعداد کانون هاي مساجد مي رسد.
وي استفاده بهينه از فناوري هاي روز را از تاکيدات ستاد عالي در سال 89 دانست و اظهار کرد: همان طور که دشمن با ابزار روز عليه ارزش هاي ما بهره مي گيرد موضوع تقويت پرتال مساجد، خبرگزاري شبستان و وبلاگ نويسي در دستور کار سال 89 اين ستاد است.
وي اظهار کرد: از دولتمردان مي خواهيم که در سفرهاي استاني، کانون هاي فرهنگي هنري مساجد را مورد توجه قرار دهند.



:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد جهانیان

حجت‌الاسلام نوروزی:
فرهنگ مسجد و محراب باید در همه زمینه‌ها تسری یابد تا فرهنگ جهاد و شهادت تقویت و گسترش یابد



:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 20 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد جهانیان

استفاده از روشهای متنوع و متناسب با سنین مختلف، مساجد را از مکانهای ویژه ی بزرگسالان خارج می نماید، همه اینها بسیار مهمند چرا که اگر کودکان را در همان کودکی به مساجد جذب ننماییم، فرصت جذب در بزرگسالی را به نصف تقلیل داده ایم. کار در مسجد آنچنان می تواند گسترده و تأثیر گذر باشد که بتوان برای آن یک وزارتخانه مستقل تشکیل داد

 

به نگارش سیاوش آقاجانی- در این عرصه که حفظ ایمان و عقیده از هجمه های نرم و شبیخون های ضد فرهنگی بسیار مشکل است، هر چه قدر که حفظ ایمان برای خود فرد مشکل باشد، حفظ و هدایت ایمان خانواده به مراتب دشوار تر خواهد بود. با این توضیح هر ابزاری که در حفظ و ارتقای ایمان به انسان کمک نماید، قابل چشم پوشی نخواهد بود، چه رسد به راه حلی که در بهبود ایمان خانواده نقش آفرین باشد.

احتمالا در خانواده خودمان، یا اقوام کسانی را دیده ایم که در ایمانشان محکم نبوده و حتی بعضا از انجام فرایض خود خجالت می کشند. حتما کسانی را دیده ایم که نسبت به برنامه های ضد فرهنگی ماهواره ای هیچ حساسیتی نداشته و حتی از آن به عنوان یک الزام یاد می کنند، و یا کسانی که با افراد مختلف، اعم از مؤمن و منحرف روابط خانوادگی صمیمانه برقرار می کنند. حتما خانواده هایی را که نماز را اول وقت می خوانند ولی مثلا حجاب را رعایت نمی کنند، در اطرافتان وجود دارند. با نگاهی به تمام این خانواده ها، یک شاخص مشترک در تمام آنها قابل مشاهده است که همان قهر کردن با مسجد است.

این خانواده ها یا افراد فقط در مناسبات محرم و قدر یا مراسم فوت آشنایان در مسجد حاضر می شوند. شاید در ابتدا این گونه به نظر برسد که این افراد از کم ایمانی با مسجد قطع رابطه کرده اند و یا به انحراف کشیده شده اند و این رابطه یکطرفه به نظر آید، ولی من به یقین می دانم که خود کم ایمانی از محصولات مهم قهر کردن با مساجد است. حضور در مسجد باعث می شود تا انسان از جمع مؤمنان دور نشود، این یعنی که اعمال انسان مانند اعمال مؤمنان می شود، یعنی نه تنها از عبادت خجالت نمی کشد، بلکه از حضور در جمع نمازگزاران لذت می برد. حضور در مسجد باعث می شود تا ظاهر و باطن انسان مانند مؤمنان گردد، انسان دیگر از گناه خجالت خواهد کشید نه از عبادت.

عبادت و انجام فرائض در مسجد در قرآن به آباد کردن مسجد تعبیر شده است و خود خداوند آباد کنندگان مسجد را مژده امید به هدایت داده است. این مضمون را از سوره توبه، آیه 18: "مساجد خدا را تنها کسى آباد مى‏کند که ايمان به خدا و روز قيامت آورده، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و جز از خدا نترسد؛ اميد است چنين گروهى از هدايت‏يافتگان باشند." می توان برداشت کرد.

آری ما اگر می خواهیم، ایمانمان را حفظ و یا بر آن بیافزاییم، چاره ای جز نزدیکی به مساجد نداریم. مسجد محل عبادت است، محل دوستی با دوستان خداست، محل پند است، محل یاد خدا و ذکر اهل بیت است. مگر می شود در جایی که همه با یک نیت الهی حاضر می شوند، چیزی جز دوستی و محبت برقرار باشد. اگر قبول کنیم که مسجد خانه خداست، چگونه می توان پذیرفت که چنین میزبانی از میهمان خود پذیرایی کامل ننماید.

همانطور که آشنایان و دوستان از ما انتظار دارند تا به منزلشان برویم، خداوند نیز منتظر است، اصلا خود خداوند می فرماید اگر بنده می دانست که خداوند چه قدر به او مشتاق است، هر آینه از شوق جان می داد. صدای اذانی که از مأذنه به گوش می رسد، ندای الهی دعوت به مسجد است، یعنی هر جا که میهمان هر کسی که هستیم، باید با شنیدن دعوت خداوند، میهمانی سایرین را رد و دعوت خدا را لبیک گوییم.

ما می توانیم همانطوری که خانوادگی به بازار می رویم و یا به تفریح می رویم، همانطور هم، هر جا که صدای اذان به گوشمان رسید، به همراه خانواده به مسجد رفته و به تدریج، این امر را به یک نیاز در زندگی خود و خانواده مان مبدل سازیم، و انشاءالله خداوند نیز ما را جزء آباد کنندگان مساجد و هدایت شدگان قرار دهد. مساجد از شفیعان و شاهدان روزی هستند که همه در آن روز نیازمندند و در آن روز مساجد بر عبادت مؤمنان خود شهادت می دهند.

از سویی اهل مسجد هم وظیفه دارند تا این مکان مقدس را در انحصار خود ندانند و نسبت به ورود کسانی که شاید اولین تجربه ورودشان به مسجد باشد، چهره ای گشاده و اخلاقی صبورانه داشته باشند و همانطور که پیامبر اکرم بر شیطنت کودکان در مسجد صبر داشتند، بر شیطنت کودکان صبر نمایند تا والدین آنها و در نتیجه خانواده ها از حضور در مساجد محروم نشوند.

ایجاد مهدها و یا فضاهای مناسب برای کودکان در مساجد، بهبود کیفی و کمی فعالیت های فرهنگی و جنبی در آنها و همت بیشتر مبلغان بر استفاده از روشهای متنوع و متناسب با سنین مختلف، مساجد را از مکانهای ویژه ی بزرگسالان خارج می نماید، همه اینها بسیار مهمند چرا که اگر کودکان را در همان کودکی به مساجد جذب ننماییم، فرصت جذب در بزرگسالی را به نصف تقلیل داده ایم. کار در مسجد آنچنان می تواند گسترده و تأثیر گذر باشد که بتوان برای آن یک وزارتخانه مستقل تشکیل داد، چرا که مطمئنا کار فرهنگی در مساجد چندین برابر کارهای انجام شده در سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، و چندین برابر نیز قابلیت ارتقا دارد، که این امر همت عالی مسئولان دولتی و حوزه های علوم دینی را در جبران عقب ماندگی های سخت افزاری و نرم افزاری در این بخش طلب می کند.



:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد جهانیان

مسجد و محراب اولین حوزه مقابله با جنگ نرم است. مسجد و محراب از صدر اسلام تا امروز پایگاه مبارزه و مقاومت بوده و امروز نیز همین نقش را در مواجهه با جنگ نرم دارد.


وعده خداوند در صورت پیروی از خواسته‌ها و مرضیات خداوند بر پیروزی در همه عرصه‌هاست و برای پیروزی بر شیطان و وسوسه‌های او راهی جز این نیست، هیچ قدرتی در مقابل قدرت شیطان و و سوسه‌های او و جنگ نرمی که با دست قدرت شیطان مدیریت می‌شود، توان مقاومت ندارد و فقط کسانی که زلالیت روح، شفافیت ایمان و اراده دارند و در مسیری که انبیای بزرگ ترسیم کرده‌اند و با الگو قرار دادن پیامبر اسلام(ص) می‌توان به این این اراده و توان رسید؛ بنابراین می‌توان گفت این ملت و این مردم شکست نمی‌خورند و می‌توانند در این عرصه نیز پیروز شوند.

 

ابزار مورد استفاده در عرصه جنگ نرمی که امروز تعریف می‌شود، جنگ در فضای مجازی است و در دنیای مجازی وسایل و ابزار خاص خودش مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اینجا دیگر نقش ابزار جنگ سرد، فرع آن محسوب می‌شود و اصلاً به نوعی رنگ می‌بازد؛ چراکه نهایتاً دنیای مجازی در واقع به دنیای رسانه محدود می‌شود و ابزار خودش را می‌خواهد که هرچند ابزار محدود است اما پیشرفته تلقی بشود.

با توجه به ضرورت دارا بودن مفاهیم اخلاقی و ارزرشی دینی و قرآنی در این عرصه آنچه که قرآن در این زمینه ترسیم می‌کند و می‌فرماید که مخلصین و متقین پیروز نهایی صحنه مبازره هستند و اشاره می‌کند «أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ»؛ هیچ ترس، شکستی و تزلزلی نیست، این فلسفه کلی مبارزه را بیان می‌فرمایند که باید از آن فلسفه و حکمت استفاده شود؛ البته در دنیای مجازی باید از ابزارهای مخصوص به این حوزه را استفاده کنیم با تکیه بر این مفاهیم و در نظر گرفتن ارزش‌هاو راه‌هایی که خداوند آن را برای مؤمنان خود قرار داده است.

محراب یعنی جایی که امام می‌ایستد و مسجد همانگونه که امام(ره) بارها در سخنرانی‌هایشان اشاره فرموده‌اند پایگاه اصلی برای مقابله با تهاجم دشمنان است، لذا در درجه اول مساجد از اهمیت بالایی برخوردار است، یعنی آنجایی که انسان از همه چیز رها می‌شود و در مقابل خداوند قرار می‌گیرد و آن روح و قطره وجودیش به دریای بیکران اراده خداوند متصل می‌شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 1 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد جهانیان

نسیم روح نواز بعد ازظهر در شبستان مسجد می پیچید و از کنار نوجوانان گرد هم آمده می گذرد. چه قدر زیباست که در پس چنین آرامش باشکوهی اولین آجرهای ساختمان فکری فرزندانمان را روی هم گذاشته و خانه روح آنها را از پایه محکم بسازیم. در نام و فضای مسجد امنیتی موج می زند که گویی در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت. بچه های مسجد اغلب مردان و زنان خود ساخته آینده می شوند که در هر نقطه ای که باشند، حضورشان جریان ساز خواهد بود. آنان که بامعنویت مسجد و اخلاص بچه مسجدی بودن به اوج می رسند، هیچ گاه مصلحت خود را به مصلحت اطرافیانش ترجیح نداده و در هر قدمی تنها خدا را می بینند. هزاران هزار شهید برخاسته از گلستان مسجد گواه تاثیر انکارناپذیر مساجد در امر انسان سازی است.

یک جوان مسجدی در هر لباسی، دانشجو، معلم، دکتر، مهندس و... از آن جا که اندیشه اش ریشه در آرمان های اسلامی دارد، هدف را خدایی قرار داده و عملکردش رنگ و بوی دیگری می گیرد و در پس چنین اخلاصی و با چنین تربیتی به درستی می توان انتظار داشت که در سنگرها و عرصه های مختلف کشور شاهد آفرینش و تحول در قلب انقلاب باشیم.

این روزها که غرب با استفاده از هزار و یک نیرنگ خاموش فرهنگمان را نشانه رفته است، می توان از پتانسیل بالای فرهنگ سازی در مساجد بهره برده و مسجد را سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی قرار دهیم.

نقش راهبردی مساجد در تبیین اهداف جریان های مشکوک و شبهه برانگیز فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نمی توان نادیده گرفت.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با علم به این موضوع زمینه ایجاد ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور را فراهم آورد.

 

شناسایی موقعیت صحیح در برابر توطئه های دشمن

تاسیس 3000 کانون فرهنگی و هنری حمایتی، 1500 باب کتابخانه مساجد، 2000 کانون غیر حمایتی، تهیه و تدوین و انتشار ده ها عنوان کتاب و برپایی صدها همایش و جشنواره طی 15 سال تنها بخشی از دست آوردهای مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاسیس ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با هدف احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مسجد است.

عمده وظایف این ستاد راه اندازی یا تجهیز کتابخانه، راه اندازی یا تجهیز کانون های فرهنگی و هنری و آموزش نیروی انسانی متعهد است.

حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با استناد به آمار توضیح می دهد: «در طول 17 سال گذشته بالغ بر پنج هزار کانون با مجوز در کنار مسجد شکل گرفته و به فعالیت می پردازد. علاوه بر آن حدود 3800 کتابخانه با برنامه ریزی ستاد و باحمایت وزارت ارشاد راه اندازی و تجهیز شد. یکی از فعالیت های خودجوش در کانون های مساجد، تولید نشریات تجربی است.

آمار نشان می دهد که امروز حدود 700 نشریه تجربی در مساجد کشور مشغول فعالیت است و هر سال در جشنواره نشریات تجربی از بهترین ها تقدیر می شود، امسال نیز در استان یزد 39 نشریه مورد تشویق قرار گرفتند. ستاد عالی نیز تلاش دارد با همکاری معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، حمایت های ویژه ای در قالب صدور مجوز و اعطای تسهیلات برای نشریات برتر مساجد داشته باشد.»

مشاور وزیر ارشاد با اشاره به توطئه های دشمنان به ویژه در زمینه تهاجم فرهنگی می گوید: «از آغاز نهضت امام خمینی (ره)، استکبار جهانی منافع خود را در خطر دید و هر روز به شکلی دشمنی خود را آشکار ساخت.

امروز نیز همچون گذشته مهمترین سلاح او در میدان؛ تهاجم فرهنگی است. دشمن به طور خزنده به پیش روی خود ادامه می دهد تا شاید به اهداف شوم خود دست یابد.

وظیفه ما در برابر چنین هجمه ای، بیداری، آمادگی و پایداری است.

ستاد عالی کانون های مساجد کشور در شورای طرح و برنامه با نگاه دقیق به حرکت مرموزانه دشمن در ابعاد مختلف، تلاش می کند با برنامه ریزی صحیح و هدفمند اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور را ازآخرین تحرک خائنانه جبهه معارض انقلاب و جست و خیز مذبوحانه دشمن آگاه سازد تا آنان ضمن آشنایی از وضعیت مهاجم، موقعیت صحیح خود را انتخاب و ضربه های پی در پی خود را به اردوگاه دشمنان وارد سازند. بدیهی است برای رسیدن به این مهم، عزم و جزم همه دست اندرکاران مساجد به ویژه ائمه جماعات ضرورت دارد.»

 

 

پتانسیل فوق العاده مساجد در تربیت نیروی انسانی متعهد

بچه های مسجد دور تا دور حلقه زده اند و به صحبت های سردبیر نشریه گوش می دهند. یکی طرح می زند، دیگری تحلیل سیاسی می نویسد، آن یکی به یک شعر پرمفهوم مذهبی می اندیشد. در این جمع نوجوانان و جوانان برای اولین بار چگونه کار مشترک را می آموزند.

موضوعات مختلفی را به نقد و بررسی می گذارند و تحلیل خود را درباره موضوعات گسترش می دهند. محمد صالحی یکی از دست اندرکاران نشریه مسجد محل شان می گوید: «در فضای پاک و صمیمی مسجد که یک جور همدلی و همراهی خالصانه قابل لمس است، می توان در قالب کارهای گروهی مثل تهیه نشریه تجربی فضایی فراهم کرد که بچه ها بتوانند برای آینده هماهنگ با سایر همفکران و دوستان خود گام بردارند.»

صالحی ادامه می دهد: «نوجوانان و جوانان در مسجد به عنوان یکی از مهمترین سنگرهای نظام هم از نظر معنوی ساخته می شوند و هم برای زندگی آینده شان آموزش می بینند. تربیت نیروی انسانی در صحن مسجد یک استراتژی بوده که از زمان پیامبر (ص) تبلور پیدا کرده است.

پیامبر (ص) مسجد را محلی برای آشنایی مومنین و نیز پرورش فکر و روح می دانست. قداست این فضای امن با تحقق چنین کارکردهایی در هم آمیخته و به فضایی با چندین بهره وری تبدیل می شود. اتفاقاً خانواده ها نیز به محیط مسجد اعتماد دارند و تلاش می کنند فرزندانشان جذب مساجد شوند.»

به باور وی در مسجد نسل جوان را می توان با توطئه های دشمنان آشنا کرد و با آموزش های تخصصی آنان را در برابر جریان های انحرافی از هر نظر بیمه ساخت.

 

 

افزایش هوشیاری در برابر آفت ها

علیرضا فتحی پور سردبیر یکی از خبرگزاری ها که خود نیز با جوانان اهل قلم مساجد- که از دل کانون های فرهنگی و هنری برخاسته اند ارتباط تنگاتنگی دارد- می گوید: «کار فرهنگی ظرایف خاص خود را دارد. ما یک مقدار سرعتمان در مباحث فرهنگی کم است. جهت گیری ها نیز بعضاً اشتباه هستند و گاه موازی کاری و اتلاف بودجه کاملاً به چشم می آید. به نظر من وقتی پتانسیل معنوی و تربیتی محیط این مسجد را داریم، چه لزومی داشت که به جای توسعه کانون های فرهنگی و هنری، فرهنگسراها را احداث کنیم؟ اگر بتوانیم همچون صدر اسلام جایگاه مسجد را کاربردی و کارآمد کنیم، از بسیاری آفت ها برحذر خواهیم بود.» فتحی پور ادامه می دهد: «کارهای صورت گرفته را نمی توان انکار کرد، اما به ازای 70هزار مسجد در سراسر کشور تنها 6هزار کانون شکل گرفته که باید این رقم با نگاه کارشناسی افزایش یابد مساجد می توانند قطب های فرهنگی کشور باشند. اتفاقاً خانواده ها هم اعتماد دارند و می توان از این پتانسیل به نحواحسن سود برد.»

وی احداث کتابخانه در مساجد و جذب جوانان از این طریق را یکی از مؤثرترین اقدامات صورت گرفته ارزیابی می کند و می گوید: «در این کتابخانه ها بعضاً کتاب های درسی و دانشگاهی خوبی هم یافت می شود که جوانان می توانند با مطالعه این کتاب ها در محیط مسجد با کمترین هزینه جایگاه علمی خود را نیز ارتقا ببخشند.»

 

موقعیت مساجد برای رصد عملیات دشمن

ویژگی تهاجم فرهنگی این است که می خواهد چهره افراد را چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ باورهای درونی تغییر دهد. آنها می کوشند از غفلت، جهل آمال و آرزوهای غلط انسان سوءاستفاده کرده و به اهداف شومشان دست پیدا کنند. اگر قرار باشد برای رهبری تهاجم فرهنگی امروز قدرت های استکباری را در مرکز قرار دهیم برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید جریان های الهی و معنوی که از فضای مسجد سرچشمه می گیرند راتعریف کنیم.

سید مسعود حسینی گهر مشاور دبیر ستاد و مسئول شورای طرح و برنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد توضیح می دهد: «تهاجم فرهنگی به دنبال مسخ هویت انسانی است. آنها می خواهند از انسان به عنوان یک کالا و ابزار استفاده کنند. و اما جریانی که می خواهد با تهاجم فرهنگی مقابله کند در حقیقت به دنبال تعالی انسان و رشد و شکوفایی صفات الهی در انسان است. مظهر این دو جریان -تهاجم فرهنگی و مقابله با تهاجم- را به راحتی می توان در کشورمان ایران رصد کرد. وظیفه مهم کانون های فرهنگی و هنری شناسایی چهره های متفاوت تهاجم فرهنگی به نوجوانان و جوانان است تا بتوان کمین های مناسبی را در برابر موج تهاجم طراحی کنیم.

به عبارت دیگر باید یک برخورد پیشدستانه داشته باشیم.»

وی در ادامه می گوید: «اگر بخواهیم تهاجم فرهنگی را شبیه حمله های نظامی بدانیم، وقتی متوجه تهاجم دشمن می شویم که عملاً آسیب اصلی را وارد کرده است.

درست مثل این که در میدان جنگ زمانی شلیک مستقیم تانک را می شنویم که عملاً شلیک شده باشد. در تهاجم فرهنگی نیز صدای پای دشمن بعد از عملیاتش به گوش می رسد. برای این که بتوانیم این وضع را تغییر دهیم، باید شیوه ها و مسیرهای دشمن را جلوتر شناسایی کرده و قبل ازعملیات دشمن کمین زده باشیم. به این ترتیب می توانیم عملیات آنها را در نطفه خفه کنیم.»

حسینی گهر با مقایسه بین نبرد د رمیدان تهاجم فرهنگی و نبرد در میدان جنگ تحمیلی می گوید: «اگر در جریان جنگ نیاز به سنگرهای شناسایی و کمین بود، در سنگر مقابله با تهاجم فرهنگی به افراد آگاه و خلاق نیاز داریم تا در مسائل فرهنگی بتوانند رفتار دشمن را پیش بینی کرده و براین اساس برنامه ریزی کنند.

درصورتی آگاهی ایجاد می شو دکه از مرحله دانش نیز عبور کرده باشیم. ابتدا اطلاعات برای انسان معنادار می شود، اطلاعات به دانش تبدیل شده و از دانش به آگاهی می رسیم. در همین راستا افزایش مهارت د ربین اعضای کانون ها به عنوان یک هدف مهم مطرح است. اگر بتوانیم کانون ها را به این نقطه برسانیم، یعنی از مرحله دانش عبور کرده و به آگاهی دست پیدا کنیم، کانون ها را در موقعیت سوق الجیشی مناسبی برای رصد عملیات دشمن قرار داده ایم



:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1389 | نظرات ()